Uzasna djeca (Jean Cocteau)

U kratkom romanu Uzasna djeca (1929) Cocteau sazima sve svoje omiljene teme i opsesije – adolescentna dob, fascinacija andeoskim likom, incest, smrt, fantasticno i cudesno, kazališnost zatvorena prostora, zrcalo, onostranost, ceremonijalno ozracje, izoliranost, upucenost u tajne drugoga svijeta – i nastavlja probijati sve zanrovske granice, tako da djelo balansira izmedu romana, pripovijesti i bajke u nekoj vrsti romaneskne poezije. Nastalo u svega mjesec dana, neki kazu samo 17, tijekom tretmana odvikavanja od droge za kojom je Cocteau posegnuo potresen smrcu bliskoga prijatelja, ovo djelo spaja osobni ocaj i beznade s identicnim stanjem duha vremena izmedu dva rata. 
Osim utjecajima kojima je Cocteau kao umjetnik bio snazno izlozen 1920-ih, roman je i autobiografski obiljezen. Kad mu je bilo devet godina, Cocteau je dozivio ocevo samoubojstvo, nakon kojeg je jednostavno odbijao odrasti. Tema smrti, tragicnost i zudnja za vjecnim djetinjstvom izravno su prenesene iz toga ranog razdoblja zivota, kao i dogadaji u gimnaziji Condorcet gdje je zanesen svojim snovima pao na maturi, ali i upoznao Dargelosa, lijepog, ali opasnog andela, simbol divljih poriva koji razaraju dušu, model muškarca koji ga je kao fantazma proganjao u zivotu, i kao konstanta ulazio u njegova djela. Upravo je taj lik, koji se kratko pojavljuje na pocetku i na kraju ovoga romana, pokretac svih zbivanja, onaj andeo tame koji u sebi sjedinjuje neopisivu, ali hladnu ljepotu i paklenu narav, onaj koji od samog pocetka nastupa kao idealizirano bice obavijeno nadnaravnom svjetlošcu. S njim zapocinje fatalni preokret, zatvaranje u kucu, u svoj svijet, u sobu koja djeluje više kao prostor mašte nego kao zbiljsko poprište radnje u kojoj se kao na pozornici moze neprestano izvoditi tragikomedija vjecnoga djetinjstva. Ta soba kao simbol afektivnoga stanja u kojem se brat i sestra stapaju u jedno bice, u kojem "odlaze" u drugi svijet, svijet snova i zudnji, u kojem mogu posve odbaciti zbilju, svijet odraslih utemeljen na racionalnom i logicnom mišljenju, istodobno je i simbol kobi koja se nadvila nad njima i neumoljivo ih vodi prema samouništenju.

  • ISBN: 978-953-260-171-8
  • Biblioteka: Na tragu klasika
  • Izdavac: Disput
  • Godina: 2012.
  • Uvez: tvrdi
  • Jezik: hrvatski
  • Broj stranica: 132
  • Format: 12,5×20 cm

Cijena: 81,00 kn